happy sunny days - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van hartgernarda - WaarBenJij.nu happy sunny days - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van hartgernarda - WaarBenJij.nu

happy sunny days

Door: Hartger en Narda

22 Januari 2009 | Thailand, Bangkok

Daar zijn we weer!!!! in ons geliefde Bangkok. We moesten wel, omdat vanaf de 26 januari het chinese Nieuwjaar begint en omdat de Thai zo feesterig zijn, worden alle feesten gevierd. Dus we zijn weer op tijd voor een nieuw jaar! vorig jaar Boedistisch nieuwjaar, nu dus Chinees, we hebben geen idee wat te verwachten, maar het gaat zeker een party worden! ALs in eindelijk echt vuurwerk voor Hartger.
Vanuit Chumphon zijn we rustig met het local treintje naar Prachuap Khiri Khan, natuurlijk vertraagd, want anders bestaat niet in Thailand. Het zou wel ergens goed voor zijn. En dat bleek ook, want we hebben heel gezellig de 3.5 uur durende treinreis zitten kletsen met een Thaise man, die wat inside informatie over de Thai heeft verteld. Erg leuk en leerzaam. ZO weten we dus nu ook dat alle oma's op de stations die geld vragen voor de toiletten een dealtje met de stations chef hebben (als in een paar BHT in zijn vuistje elke maand) en daar dus een goudmijn hebben aangeboord. De overheid heeft namelijk elk openbaar toilet op alle stations voor zijn rekening als in gratis dus!!! En op dit principe draait eigenlijk de hele economie. De ene hand wast de andere, maar daar waren we al achter. We hebben hem dus ook maar even uitgehoord hoe je een huis moet laten bouwen hier. Gewoon een stuk land kopen, naar een of ander ticketoffice gaan, onder tafel 10.000 BHT schuiven en alles wordt geregeld, als de echte officiele instanties bellen, zeg je dat het bij de gemeente ligt, waar ook zo een tafeltje staat, waar je briefjes onder kan schuiven, ondertussen is je huis gebouwd en ingericht en zit je prinsheerlijk op je verandaatje met je Chang een red snapper te roosteren. Geen haan die er naar kraait. Of toch wel, de haan in je tuin....

Wat ons toch elke keer weer verbaast is hoe zorgzaam die Thai zijn naar elkaar toe. Ligt er een echt dikke paddepoef van een kind (5 jaar, soort sumoworstelaar) en iedereen die er omheen zit en er niet bij hoort zorgt gewoon dat alles goed gaat, zakdoekje voor het snot, dekje goed leggen, schoenen neerzetten, zo bijzonder hoe behulpzaam iedereen is. Ook in de trein (Local treintjes zijn echt het leukst met de echte thai) een opa die zoetigheden verkocht en het was al rond 22.00 uur en iedereen ging door naar Bangkok (aankomst 4.40 uur ofzo in de morgen) en niemand wou zijn zoete troep kopen, toen ging hij er maar over zingen, dat hij oma, zoon en dochter en kleinkind moest voeden en als niemand dan zijn snoep kocht dat hij dan bleef zingen in de coupe tot iemand er wat ging kopen. De thai reageren er dan zo grappig op, iedereen zegt iets geks of lacht heel hard. Zo anders dan in Nederland, waar opa waarschijnlijk het zwijgen hardhandig zou zijn opgelegd. Om zulke kleine dingen houden we zo van Thailand.

Maar goed aangekomen in Prachuap, heerlijk een paar dagen in een erg goed hotel aan zee gezeten, wachtend tot de wind ging liggen, en dat ging ie!! Eindelijk tropische temperaturen. We hebben een Wat op een heuvel bezocht, zigzaggend tussen de bedelende apen door.

Na drie dagen zijn we naar Hua Hin gegaan, we dachten een leuke grotere plaats aan zee, echt strand, maar wat een flop!! Het station was nog authentiek Thais, maar de hoofstraat was een en al MCDOnalds en souvenir winkel. Maar het ergste waren de toeristen, de mensen die normaal gesproken overwinteren in Benidorm, hebben nu Hua Hin ontdekt! veel te veel en veel te zonnebankbruin vlees in veel te kleine badpakken, bierbuiken puilend over veel te kleine zwembroekjes en dan natuurlijk sokken in je sandalen, want dat loopt zo lekker! Voor ons uitzicht afschuwelijk, maar als je dus op leeftijd bent heb je daar een heerlijke oude dag.

Een nachtje op een soort pier in een kajuit geslapen, erg romantisch, met het zeewater onder ons. Minder romantisch was het hysterische knaagdier (wat hebben wij toch met knaagdieren) die de hele nacht van onze koekjes heeft gevroten in Hartgers tas. Al met al een nacht die slecht was voor de romantiek, om van baby oefenen nog maar helemaal niet te spreken..... GRAPJE.

Meteen gevlucht naar het volgende, meer Thaise stadje, Petchaburi, vergeven van de apen, maar iedergeval meer THai op straat. Heerlijk gelummelt in steeds beter wordend weer. We zijn nu echt Thais aan het worden, want we hebben meteen een nokia uit het jaar nul aangeschaft (tweedehands, was van de verkoper zelf) met simkaart en thais telefoonnummer, dus nu kunnen we hotels gaan stalken als we ergens willen overnachten.Ook hebben we een hele mooie ondergrondse cave bezocht met Buddah beelden, waanzinnige foto's gemaakt, maar helaas vervalt onze foto ruimte, dus volgende keer laten we er een paar zien.

Vanmorgen weer de trein terug genomen naar Krung Thep, waar we weer onze vertrouwde route naar de Kao San hebben gevonden.
Veel goeds voor jullie allen temidden van de griepepidemie! liefs

• 22 Januari 2009 - 14:51

Willian En Laurens:

hee luitjes,

het gaat weer lekker daar he? weer helemaal het relaxte ritme te pakken. Maarre, jullie gaan niet in Thailand wonen hoor!!! Zutphen is ver genoeg. hahaha.

geniet lekker verder.

groetjes van ons.

• 23 Januari 2009 - 19:17

Meue:

Geniet van jullie chinese nieuwjaar... ga ik van mijn nieuwe levensjaar genieten!
    Gaaf dat je eraan gedacht hebt!

dikke kus en tot snel

• 28 Januari 2009 - 21:22

M En G Brink:

Hoi jongelui
    Op afstand genieten we mee met jullie leuke verhalen. Goeie reis verder.De groeten van ons

• 29 Januari 2009 - 10:07

Saskia Buijl:

Hi Narda,

Ik zag de link in je mail en besloot je belevenissen eens te lezen.
    Fijn dat je zo geniet! Veel plezier nog!

veel groetjes,
    Saskia

• 01 Februari 2009 - 12:24

Efdé Tjes Loenen:

Hallo lieve Luitjes
    Bedankt dat we weer mee kunnen genieten van jullie prachtige vacantie.

• 05 Februari 2009 - 09:01

Pam:

zotelezen gaat hetprima met jullie.Wij hebben weer regen nadevorst.de post ligt klaar en het huis wacht opjullie.van 7-14 fer vrij ik zie wel wat ik ga doen.In iedergeval erop uit.dag schatten Pam