Ge-upgrade reizen - Reisverslag uit Ranong, Thailand van hartgernarda - WaarBenJij.nu Ge-upgrade reizen - Reisverslag uit Ranong, Thailand van hartgernarda - WaarBenJij.nu

Ge-upgrade reizen

Door: Hartger en Narda

17 Mei 2010 | Thailand, Ranong

Eindelijk zijn we daar in zonnig Thailand, maar dagelijks ook een portie regen om 16.00 uur, dus we leven met jullie mee.
De reis begon in Bangkok, alweer enige tijd geleden, daar hebben we 3 dagen rond Khao San road gehangen in ons bekende backpackers hostel, deze keer met balkonia.Lekker bijgekomen, aan de rivier gehangen en energie opgeladen voor de reis naar het Zuiden. We hebben de nachttrein genomen naar Hat Yai, zodat Hartger weer wat hemdjes kon kopen (teller staat nu op 10) en we vandaar uit gemakkelijk met de speedboat naar Ko-lipeh konden gaan. Vooralsnog allemaal bekend terrein voor ons. Erg lekkere strand vakantie gehouden en we hebben zelfs heel sporty het hele eiland rond gepeddeld in een kano! Na 8 nachten ging het resort dicht ivm de weersomslag, langzamerhand naar regenseizoen, dus maar weer de boat naar de pakbara pier genomen.
Alle treinen naar Bangkok zaten vol, dus moesten we wel met de bus naar Krabi. Heerlijk in Krabi een motor gehuurd en in een superhostel genoten van de nightmarket en de omgeving.
Vanuit Krabi hebben we een kookcursus gedaan in de buurt van Ao-Nang. En aangezien het seizoen een beetje aflopend is kregen we prive les! We hebben allerlei gerechten gemaakt, met als hoogtepunt zelf curry (rood en groen) heerlijk!!! Dit was een erg leuke ervaring, het nadeel is dat je alles zelf kan opeten en dat is toch wel veel hoor, ondanks dat het water je bij het koken in de mond loopt..
Na de kookcursus hebben we de smaak van toertjes te pakken gekregen en zijn we aan de James bond eilanden tour begonnen. Meteen onze tassen meegenomen, zodat we weer verder op konden blijven in Phang-nga. De tour was erg toeristisch, wij dachten dat er geen toeristen meer zouden zijn na onze prive les, maar niets is minder waar, in grote getalen. Maar een dag lekker op het water geweest, in Panyee village (moslimvissers dorp op palen in water) kregen we lunch, waarna we nog naar een cave tempel zijn geweest en een waterfall in een national park, die gezien het droge seizoen bestond uit een klein poelletje, waar de 15 toeristen elkaar stonden te verdringen om even in echt junglewater te liggen.
Ons af laten zetten in Phang-gna town waar we een rustige, regennacht hebben gehad. De volgende dag alweer op pad om met de bus die racet van Phukett naar Ranong (westkust van zuid-thailand) naar Khao Lak beach gegaan. Wij dachten een soort lazy beach, maar het is waarschijnlijk helemaal doorgetrokken vanuit Phukett, de pizzeria's en Beergartens zijn niet te tellen. We zijn er toch 5 nachten gebleven, want na 1 nacht in een Green resort aan zee, had Hartger over de schutting geloerd en gezien dat de buren een zwembad hadden... Daar onderhandeld en 80% korting gekregen in een zeer luxe resort. Dus we hebben 4 dagen in het zwembad gehangen. Om 16.00 zet meestal de regen in, dus borreltijd voor de !Nederlandse tv! BVN tv, soms hield ie er even mee op, maar wel hilarisch. Verder veel naar thaise zenders gekeken om het nieuws live te volgen vanuit Bangkok.

Vannochtend hebben we weer wat nieuws ondernomen, we hebben namelijk een auto gehuurd, die we vanuit KhaoLak naar Hua Hin gaan rijden.De auto hebben we Tum genoemd, naar een thaise jongen. De Thai hebben echt geweldige namen en onze auto is een beetje rond als een tummetje.

Vandaag zijn we naar Ranong gereden, waar we waarschijnlijk toch ons visa gaan verlengen,we willen geen ellende met de thaise police. We wilden eerst het visa overstayen en een boete op de airport betalen (heel normaal hier). Maar ja we zijn nu toch in Ranong (grens met Birma/Myanmar) dus dan kunnen we net zo goed met onze auto naar de pier jagen en daar een toer naar Myanmar doen voor een vers stempel.
Onze auto is een ..... Toyota Yaris, zeer luxe en zelfs een automaat. We hadden gevraagd om een echte thaise pickup, maar toen het automannetje ons zag dacht hij waarschijnlijk laat ik ze maar een automaat geven en doen alsof het een upgrade is. Net als onze reis is weer een beetje een upgrade in vergelijking met vorig jaar, nu zwembaden en auto's!
Bangkok; toen wij er bijna 3 weken geleden waren hebben we er niks van gemerkt. Nu houden we het nieuws goed in de gaten, we willen natuurlijk nog een week in Bangkok blijven om schoenen te kopen! Maar wees niet ongerust we letten goed op. Hier is er verder weinig van te merken, het is low season, dus erg goedkoop en minder toeristen. De thai doen hier verder gewoon hun ding. Wij dus ook.
We hebben nog niet veel foto's maar wel al langzamerhand een avondvullende film, erg veel sfeerbeelden.
Tot ooit maar weer

We zijn nu in Chumphon, terwijl we vanmorgen al op Myanmaars/rees? grondgebied stonden. Met onze tum naar de pier gereden, daar meteen aangevallen door een longtailboat mannetje die ons keurig door alles heen heeft geloodsd. Ontzettend gedoe, overal wordt je paspoort naar een tafeltje gesleurd, waar iemand in korte broek er even in loert. Met de boot een half uurtje varen over woeste baren dan ben je in Myanmar. Daar moet je knisperverse dollars betalen (10 pp) dan krijg je een stempel. Dit alles gebeurt in gezelschap van een stuk of 10 Myanmarmannen, dus gezelligheid kent geen tijd bij de douane...
We mochten tot 31 mei blijven, maar wij vinden Thailand iets leuker, dus over de inmiddels woeste zee weer terug naar onze waggie. Meteen naar de zon gereden in Chumphon, eindelijk iets beter weer. Echt een heerlijke vrijheid die auto! Hij rijdt fantastisch ... links!
liefs

• 17 Mei 2010 - 09:58

Tom:

heeeee, ik krijg de zon alweer van binnen aan het branden als ik jullie verslag lees ...genieten ...ik zie het allemaal voor me. Doorgaan, niet terugkomen, hier alleen kou en soms ssssson ..... verder weinig nieuws. JH heeft zijn colonie de vacances toch gekocht ....we gaan zeilen met wastobbe
    liefsT

• 19 Mei 2010 - 14:37

Pa En Ma:

Hoi Hoi,Lang verwacht en nu gekomen, mooie foto's!
    Kunnen we vast afspreken wanneer we komen eten??
    Veel Plezier verder.xx

• 19 Mei 2010 - 15:41

Mijke, W En L.:

Hee broeder en (schone)zuster,

wat leuk dat jullie toch nog een berichtje hebben geschreven! En wat een verhaal! leuk! fijn dat jullie je zo goed vermaken. Wij hier ook. Je hebt immers werkpaarden en sierpaarden he? hahahaha. Nee, grapje, geniet er maar lekker van. Heb je nog last Hartger, of valt het mee? Aan de temp. kan het niet liggen denk?
    Met Mijke gaat het ook goed. Aanstaande zaterdag heeft ze haar 1ste kinder verjaardagsfeestje. Leuk he?
    Nou, geniet ervan en tot horens/ziens maar weer.

Groetjes van Ons.

• 19 Mei 2010 - 21:31

Maas En Gijsje:

Hoi luitjes, Leuk dat we weer een stukje van jullie vakantie mee kunnen beleven Goede reis verder en de groetjes van ons

• 23 Mei 2010 - 19:36

Reinout:

Aan het stuur van de auto te zien ben je toch een beetje van de verkeerde kant Hart ;)

Mooie Thaise glimlach zusje :D

• 23 Mei 2010 - 19:38

Reinout:

Ow ja, Fijn om te horen dat alles goed gaat. Dikke kussen voor jullie